Dag 13

11 mei 2016 - Shanghai, China

Vandaag even een rustiger dagje. Allereerst uitslapen! Voor zover ik dat kan. We hadden beloofd de kinderen om 10 uur wakker te maken als ze dan nog zouden slapen. Ik werd wakker van de schoonmaakster die al om 8:15 aan de deur belde omdat ze de kamer schoon wilde maken. Erg prettig! Toen zijn we maar een stukje gaan hardlopen. Altijd leuk om de omgeving te bekijken. We zitten naast het stadion waar de olympische spelen zijn geweest. Allemaal winkeltjes en restaurants eronder. Blijkbaar wordt hier ook 's morgens veel thuisbezorgd, want er stonden wel 20 bezorgers te wachten met hun scooter om bestellingen erg te rijden. Ook in Beijing en Nanchang zag je de hele dag door die scooters rijden. Er wordt weinig thuis gekookt hier in China;). Kinderen waren al wakker. Ook door de schoonmaaksters. We hebben in dit hotel geen ontbijt erbij. Gelukkig, want nu kunnen we rustig aan doen. Onderweg naar de metro hebben we lekkere broodjes en cakejes gehaald en vandaag was het eindelijk weer lekker weer, dus mijn favoriet, buiten in de zon ontbijten!! We wilden vandaag naar Holland Village. Een nagemaakt stukje Nederland in Shanghai. Dit ligt helemaal aan de buitenrand, vlakbij de Yangtze, dus die stond ook op de planning. We hadden op de metro gekeken waar we eruit moesten, maar dan sta je daar en welke kant moet je dan op? Een paar keer stukje gelopen, maar toch maar gevraagd aan de portiers van het Sheraton hotel wat daar was. Bleek toch iets te ver lopen zijn, dus een stukje met de taxi gegaan, totaal 16 yuan, ongeveer 2 euro;). Holland village ziet er erg leuk uit, maar is helemaal verlaten. In de huizen wonen wel mensen, maar alle winkelpanden staan leeg. De molen is verpauperd, er is een kopie van de Bijenkorf in Amsterdam. Ook verlaten. Jammer hoor. Maar ik heb het hier in China nog nooit zo stil gezien op straat! Volgende stop het park om daar de Yangtze te zien. Een paar weken geleden hebben we een documentaire gezien op tv over die rivier, deze begint in Shanghai. Het punt waar wij waren is een park die precies bij de monding ligt. Prachtig park overigens, mooie bloemen, grasperken, watertjes, ook doodstil. En wat een imposante rivier is dit. Heel veel boten. Op de weg er naartoe kwamen we alleen maar containers tegen. Shanghai heeft de grootste haven ter wereld, veel handel dus. Langs de oever van de Yangtze heb ik nog een mooi gesprek gehad met Suxiao over het kindertehuis enzo. Dat praat toch het beste, gewoon slenteren en kletsen en genieten van het moois om je heen. Inmiddels was het al laat. Voor de ingang van het park stonden al taxi's te wachten. Klein stukje met de taxi naar de metro weer toe. Ze kunnen hier van een gewone 3 baans weg, gewoon een 6 baans weg maken. Bij een wegversmalling moeten al die banen bij elkaar komen om er twee auto's naast elkaar door te krijgen. Bizar, met een afstand van enkele millimeters gaan ze invoegen, iedereen gaat gewoon en er gebeurt niets. Hier wordt ook niet zoveel getoeterd als in Beijing en Nanchang. Dat gaat daar de hele dag door en hier alleen als het echt nodig is. Buiten was het flink afgekoeld. We wilden ergens wat eten, maar de restaurants waren daar iets te Chinees voor ons. Gelukkig was er een tentje met heerlijke broodjes en koffie, lekker en makkelijk. Na het eten weer terug met de metro en kinderen naar bed. Naast het hotel zit een bierpub, Pat zit hier nu met een sigaar en een biertje, ik met een drankje en dit stukje te tikken. Op de achtergrond zit een bandje vreselijk vals en in vreselijk Amerikaans te zingen. Nog net geen karaoke;)). Maar we zitten wel eindelijk buiten op een terrasje. Het is zo net vakantie