Dag 16

14 mei 2016 - Shanghai, China

Laatste hele dag in China;(. Morgenochtend om 10:50 gaat het vliegtuig. Gelukkig niet zo heel erg vroeg, maar de laatste ochtenden hebben we uitgeslapen, dus dan is half 7 morgen erg vroeg! Maar de dag duurt morgen toch 6 uur langer, dus alle tijd om in het vliegtuig te slapen. Vandaag was echt zo'n dagje van wat willen we nu nog doen. Ik wilde nog wat spulletjes inkopen, tasjes, sjaals enzo, Milo wilde graag een stempel met zijn naam. Suxiao en Dari hadden die al van de vorige keer. Het was een beetje bewolkt vandaag, maar gelukkig niet heel erg koud. We hadden de metro genomen naar een wijk iets verder dan waar we gisteren waren. Uit de metro liepen we meteen onder de grond nog, een markt in, en werden we door verschillende mensen aangeklampt of we tassen of horloges wilden kopen. Nee zeggen is niet genoeg, vreselijk irritant zijn die mensen. Hier waren vooral schoenen winkels. Voor mij onmogelijk om in China schoenen te kopen, want met maat 39 leef ik hier op erg grote voet. Wel lekker voordelig;). Dari was er al na drie winkels klaar mee, dus met de trap naar boven. En daar kwamen we weer in een heel ander Shanghai terecht. Grote hallen met alleen maar verkoop van kleding en tassen. En dat is dan wel weer interessant. Leuke dingetjes gekocht. Had meer willen kopen, maar het moet ook allemaal weer de koffer in. Een reden dus om nog een keer terug te komen! Al lopende weer richting het echte centrum gegaan. Hier zag je ook duidelijk dat het oude afgebroken werd om plek te maken voor nieuwe hoogbouw. Oud en nieuw, arm en rijk ligt hier allemaal zo dicht tegen elkaar aan. Je loopt dan ook door een straatje waar je alleen maar winkels met bijv pvc buizen tegenkomt en koper, ijzer etc. En niet een paar, maar een hele straat bij elkaar. Eerder hebben we dat al gezien met bijv koelboxen, sportsartikelen, tekenspullen. Alles allemaal naast elkaar. Volgens de gezondheidsapp van de iPhone hebben we deze vakantie zo'n 250 km gelopen! Best veel voor twee weken! In het centrum was het net zoals gisteren weer vreselijk druk. Continu elkaar in de gaten houden want je zou toch ineens Suxiao of Milo kwijt zijn in die mensenmassa. Bij het oversteken moet je je ook voorstellen dat ongeveer 100 mensen aan de ene kant en 100 mensen aan de andere kant willen oversteken. Halverwege komen die elkaar dus tegen en soms komt er ook nog een scooter of fietser doorheen. Chaos dus. Het avondeten was weer een uitdaging vanavond. We kwamen weer veel restaurants tegen waarvan de kinderen al misselijk werden van de lucht. Bij de meeste restaurants hebben ze ook wel kip op de kaart staan, maar vaak wel met alle onderdelen van de kip er nog aan. Na bij diverse restaurants op de kaart gekeken te hebben, waren we er klaar mee. Bij ons hotel, onder het stadion, zit een fish and chips tentje, we hebben de vakantie dus afgesloten met gewoon bestek, hamburger en patat, fish and chips, risotto en een salade. Heerlijk! Morgenavond thuis Chinees halen;)). Nu zijn de koffers gepakt, kids slapen en pat en ik doen nog een drankje in de bierpub. Sigaar erbij, voetbal op tv, Barcelona, Granada. Helaas moeten we vanavond het songfestival missen, want om daar nu voor op te blijven......

1. Saskia Olierook:
    14 mei 2016
    Jeetje Peet wat hebben jullie een hoop meegemaakt , zo bijzonder en echt zo leuk geschreven ( schrijfster misschien iets voor jou ;) ? ) Een héle goede terugreis met gewenst met alle mooie herinneringen !! Dikke XXXX
  2. Diane:
    14 mei 2016
    Wat zullen die twee weken omgevlogen zijn. En wat een indrukken hebben jullie opgedaan. Erg leuk jullie ervaringen te hebben kunnen volgen. Ik wens jullie een goede en veilige terugreis moren. XX
  3. Hilly:
    15 mei 2016
    Wat een leuke selfies en wat een belevenis weer zo'n laatste dag. Jullie zullen echt wel weer moeten wennen aan het Nederlandse weer en leven. Mooie, dierbare vakantie en ervaring om nooit meer te vergeten.
    Veilige vlucht terug. Kus xxxx
  4. Hilde:
    15 mei 2016
    Lieve Petra, P. en kinderen, wat een bijzondere reis hebben jullie gehad, het zal wel even duren voor je alles hebt verwerkt. Sterkte met het wennen in Nederland, maar lekker aan de boterhammen met pindakaas en hagelslag! x
  5. Miranda en marcel:
    15 mei 2016
    Goede vlucht en welkom thuis. bedankt voor jullie mooie verhalen.